Obsah

Diagnostika a odstraňování potíží

Toto je obecný návod, který by Vás měl provést obecnou diagnostikou bez ohledu na OS Vašeho počítače. Proto se v něm neřeší detaily závislé na OS, tedy jak se k požadovaným informacím dostat. Předpokládá se jistá znalost ovládání OS. Pokud jste méně počítačově zdatní, použijte spíše návod sestavený pro konkrétní operační systém.

Diagnostika pro Windows XP
Diagnostika pro Windows 7 / 8 / Vista

1. Ověření fyzického připojení počítače k síti (link)

Většina operačních systémů nějakým způsobem (často i graficky) indikuje připojení či odpojení kabelu od síťového rozhraní. Například je odpojení kabelu indikováno symbolem křížku, po připojení kabelu křížek zmizí. Tím lze jednoduše

Zobrazte si seznam síťových rozhraní. Na chvíli odpojte síťový kabel a po chvilce ho zase připojte

Pokud ani tyto pokusy nepovedou k identifikaci příslušného síťového adaptéru, je pravděpodobné, že Váš adaptér není funkční nebo není ve Vašem systému dobře nainstalován. Odstranění této potíže přesahuje rozsah tohoto návodu.

2. Kontrola IP adresy

Zjistěte IP adresu 1) přiřazenou síťovému rozhraní zjištěnému v bodě 1.

IP adresa je tečkami rozděla na 4 čísla, pro naše potřeby je označme A.B.C.D

IP adresa by měla být odpovídat jednomu z následujících popisů - podle toho pokračujte v řešení .

a) IP adresa má hodnotu

    A je 192
    B je 168
    C je číslo z intervalu 112 - 119
    D je  libovolné číslo
 
    tedy například    192.168.119.25

b) IP adresa má hodnotu

    A je 169
    B,C,D jsou libovolná čísla
    tedy například   169.115.119.118
   nebo A,B,C,D jsou 0 nebo nejsou vůbec zobrazeny

Výsledkem Vašeho snažení by měla být IP adresa, která odpovídá popisu v bodu a). Pokud jí získáte, postupujte k bodu 3.

Pokud se Vám jí získat nepodaří, tak se zkuste vrátit k bodu jedna a ještě jednou důkladně prověřit kabel , případně se zkusit připojit k jiné síťové zásuvce (nejlépe k takové, na které kolega již úspěšně funguje). Pokud neshledáte závad a přesto se Vám bude stále zobrazovat adresa uvedená v tomto bodu, kontaktujte podporu.

Pozor - jeden počítač může mít několik síťových rozhraní a je tedy třeba předem příslušné rozhraní identifikovat (viz bod 1) a zjišťovat IP adresu na tomto rozhraní.

c) IP adresa má hodnotu

    A je 192
    B je 168
    C je číslo z intervalu 40 - 49
    D je  libovolné číslo
    tedy například    192.168.44.115

d) IP adresa neodpovídá popisům v žádném předchozím bodě

   tedy například    10.0.0.5
   

3. Otestování základní síťové komunikace

Pokud jste úspěšně prošli bodem 2 a Vaše adresa tedy odpovídá popisu v bodu 2 a), zkuste opět spustit webový prohlížeč. Pokud se Vám podaří zobrazit stránku kolejnet.ujep.cz, můžete ukončit diagnostiku a přejít na nastavení ověřování. Pokud se Vám stránku nepodaří zobrazit, zkuste následující test.

ping kolejnet.ujep.cz

Měli byste dostat odezvu v řádech ms.

Pokud však nedostanete od serveru odezvu, nedaří se Vašemu počítači ani základní síťová komunikace. Jedná se s nejpravděpodobněji o nějaký podstatný problém ve Vašem OS. Tento problém může být způsoben jednak nějakým škodlivým programem (vir, malware) nebo naopak příliš restriktivně nastaveným nějakým ochranným SW. Řešení těchto problému přesahu rozsah této diagnostiky a je nutné ho řešit individuálně.

4. Kontrola nastavení webového prohlížeče

Pokud v bodu 3 dostanete odezvu od serveru a přesto se Vám nedaří zobrazit web v prohlížeči, může být problém v nastavení komunikace přes cizí proxy server. Ten není dostupný a spojení se nezdaří.

Internet Explorer
Mozilla Firefox
Opera
Google Chrome

5. Vynucení ověřování pouze jmenem a heslem pro Windows7 / 8

Pokud máte windows 7 / 8, internet na koleji vám už šel a najednou z ničeho nic nejde:

Podle návodu pro Windows 7 / 8 / Vista
si otevřete první záložku nastavení ověřování tj.

klikněte na tlačítko „Další nastavení“ a vyberte „ověření uživatele“, tj. mělo by to vypadat přesně takhle:

dalsin.jpg

a potvrd'te tlačítkem OK. Pokud to, zvlášť u Windows 8, nezabere a neobjeví se tabulka pro zadání jména a hesla, vraťte se k tomuto nastavení a zadejte svoje přihlašovací údaje po klepnutí na tlačítko „uložit pověření“.

1) IPv4