=====Diagnostika na OS Windows 7===== ====1. Ověření fyzického připojení počítače k síti (link)==== V nabídce **Start** otevřte **Ovládací panely**. V nich najděte položku **Síť a Internet** a otevřte jí. Dále otevřte položku **Centrum síťových připojení a sdílení**, dále pak **Změnit nastavení adapteru**. Zobrazí se Vám seznam síťových adaptérů. Zkuste odpojit a zase připojit síťový kabel. To by mělo vyvolat změnu ikony jednoho adaptéru - odpojení kabelu je indikováno symbolem křížku, po připojení kabelu křížek zmizí. * Pokud přípojení/odpojení kabelu vyvolalo změnu ikony některého připojení, opište si jeho název (Pravděpodobně to bude Připojení k místní síti, ale nemusí to být pravidlem) a postupte k bodu 2. * Pokud přípojení/odpojení kabelu nevyvolalo žádnou změnu, tak * zkontrolujte kabel - ideální je, když si můžete na zkoušku zapůjčit kabel kolegy, který je již připojen a jeho kabel je tedy v pořádku * zkuste počítač připojit k jiné zásuvce, opět je dobré, zkusit připojení k zásuvce, kde už se připojení jiného počítače zdařilo Pokud ani tyto pokusy nepovedou k identifikaci příslušného síťového adaptéru, je pravděpodobné, že Váš adaptér není funkční nebo není ve Vašem systému dobře nainstalován. Odstranění této potíže přesahuje rozsah tohoto návodu. ====2. Kontrola IP adresy==== V nabídce **Start** otevřte položku **Všechny programy**. V ní najděte skupinu **Příslušenství** a v ní otevřete položku **Příkazový řádek**. Otevře se okno příkazového řádku. Zadejte v něm příkaz **ipconfig**. V následujícím výpisu najděte sekci začínající nazvem adaptéru zjištěným v bodu 1. V této sekci najděte položku **Adresa IPv4**. Podle její hodnoty postupujte dále. IP adresa je tečkami rozděla na 4 čísla, pro naše potřeby je označme A.B.C.D IP adresa by měla být odpovídat jednomu z následujících čtyř popisů - podle toho pokračujte v řešení . a) IP adresa má hodnotu A je 192 B je 168 C je číslo z intervalu 112 - 119 D je libovolné číslo tedy například 192.168.119.25 * **Výsledek** - máte přiřazenou správnou dočasnou adresu * **Řešení** - netřeba nic řešit, postupte k bodu 3 b) IP adresa má hodnotu A je 169 B,C,D jsou libovolná čísla tedy například 169.115.119.118 nebo A,B,C,D jsou 0 nebo nejsou vůbec zobrazeny * **Výsledek** - máte správně nastaveno získávání IP adresy ze serveru DHCP, ale bohužel tato adresa nebyla získána * **Řešení** - u spuštěného počítače zkuste na chvíli odpojit síťový kabel a za několik vteřin ho opět připojit. Vyčkejte zhruba minutu a opět zjistit IP adresu.(příkazem ipconfig) Pokud nenastane změna a adresa stále odpovídá uvedenému popisu, zkuste s připojeným kabelem vynutit obnovu IP adresy. V nabídce **Start** otevřte položku **Všechny programy**. V ní najděte skupinu **Příslušenství** a v ní položku **Příkazový řádek**. Na tuto položku klikněte pravým tlačítkem myši a z kontextového menu vyberte **Spustit jako správce** a odsouhlaste zvýšení práv. Otevře se okno příkazového řádku. ipconfig -release Tím uvolníte stávající IP adresu. Následně zadejte příkaz ipconfig -renew čímž si požádáte DHCP server o přidělení adresy Výsledkem Vašeho snažení by měla být IP adresa, která odpovídá popisu v bodu a). Pokud jí získáte, postupujte k bodu 3. Pokud se Vám jí získat nepodaří, tak se zkuste vrátit k bodu jedna a ještě jednou důkladně prověřit kabel , případně se zkusit připojit k jiné síťové zásuvce (nejlépe k takové, na které kolega již úspěšně funguje). Pokud neshledáte závad a přesto se Vám bude stále zobrazovat adresa uvedená v tomto bodu, kontaktujte podporu. **Pozor** - jeden počítač může mít několík síťových rozhraní a je tedy třeba předem příslušné rozhraní identifikovat (viz bod 1) a zjišťovat IP adresu na tomto rozhraní. c) IP adresa má hodnotu A je 192 B je 168 C je číslo z intervalu 44 - 45 D je libovolné číslo tedy například 192.168.44.115 * **Výsledek** - máte přiřazenou správnou adresu, která Vám zajišťuje plný přístup k internetu. K této situaci by v této fázi nemělo dojít, přesto jí pro jistotu uvádíme. * **Řešení** - vyzkoušejte plný přístup i internetu a kontaktujte podporu d) IP adresa neodpovídá popisům v žádném předchozím bodě tedy například 10.0.0.5 * **Výsledek** - máte ručně nastavenou IP adresu * **Řešení** - konfiguraci změňte na automatické získávání těchto hodnot ze serveru DHCP, předtím si opište hodnoty současné konfigurace (jedná se o hodnoty IP adresa, maska, brána a DNS servery) . Návod na nastavení pro Windows 7 najdete [[cs:tcp_ip_7|zde]]. Pak znovu zjistěte IP adresu a výsledek porovnejte podle bodu 2. Opsané hodnoty můžete použít k vytvoření alternativní konfigurace pro síť bez DHCP serveru. Postup je uveden v již zmíněném [[cs:tcp_ip_7|návodu]] ====3. Otestování základní síťové komunikace==== Pokud jste úspěšně prošli bodem 2 a Vaše adresa tedy odpovídá popisu v bodu 2 a), zkuste zase prostě spustit webový prohlížeč. Pokud se Vám podaří zobrazit stránku **kolejnet.ujep.cz**, můžete ukončit diagnostiku a přejít na nastavení ověřování. Pokud se Vám stránku nepodaří zobrazit, zkuste následující test. * zobrazte si kompletní TCP/IP konfiguraci - z příkazového řádku (cmd) příkaz ipconfig s parametrem all ipconfig /all * ve výpisu vyhledejte příslušné rozhraní a zkontrolujte IP adresu (podle bodu 2 a) ). Dále zkontrolujte i další hodnoty - maska by měla být 255.255.248.0, brána 192.168.112.1 a DNS.servery 195.113.139.94 a 195.113.136.35. Pokud některá hodnota neopovídá, překontrolujte konfiguraci TCP/IP (podle bodu 2 d) ). * Pokud najdete na výpisu všechny hodnoty jak jsou zde uvedeny, zkuste dostupnost webu s návody příkazem ping - z příkazového řádku zadejte příkaz ping kolejnet.ujep.cz Výsledkem by měl být následující výpis {{:cs:ping1.png}} Délky odezev v ms se mohou od vzoru lišit, na závadu není, i první ztracená odezva, takže následující výpis je rovněž v pořádku {{:cs:ping2.png}} V tom případě je problém nejspíše v nastavení Vašeho prohlížeče a proto přejděte k bodu 4. Pokud však nedostanete od serveru odezvu, nedaří se Vašemu počítači ani základní síťová komunikace. Jedná se s nejpravděpodobněji o nějaký podstatný problém veVašem OS. Tento problém může být způsoben jednak nějakým škodlivým programem (vir, malware) nebo naopak příliš restriktivně nastaveným nějakým ochranným SW. Řešení těchto problému přesahu rozsah této diagnostiky a je nutné ho řešit idividuálně. ==== 4. Kontrola nastavení webového prohlížeče==== Pokud v bodu 3 dostanete odezvu od serveru a přesto se Vám nedaří zobrazit web v prohlížeči, může být problém v nastavení komunikace přes cizí proxy server. Ten není dostupný a spojení se nezdaří. * **Řešení** - v možnostech prohlížeče vyhledejte nastavení proxyserveru a zrušte ho. Opět platí, že je dobré si hodnoty opsat, pro případnou rekonstrukci nastavení. Dále najdete stručné návody pro nejrozšířenější webové prohlížeče. [[cs:explorer|Internet Explorer]]\\ [[cs:firefox|Mozilla Firefox]]\\ [[cs:opera|Opera]]\\ [[cs:chrome|Google Chrome]]\\